Mart Bolster in het nieuwe tenue van PLUS Cornelis. De ‘laagblijvers’ kennen de klanten al van ‘zijn’ groenteafdeling. Vanaf nu krijgen nog dik 200 producten dat predicaat. Foto: Henri Bruntink
Mart Bolster in het nieuwe tenue van PLUS Cornelis. De ‘laagblijvers’ kennen de klanten al van ‘zijn’ groenteafdeling. Vanaf nu krijgen nog dik 200 producten dat predicaat. Foto: Henri Bruntink

PLUS Lochem gaat met 'laagblijvers' de prijzen te lijf

Algemeen

LOCHEM – PLUS Cornelis in Lochem gaat vanaf deze week de prijzen te lijf met 'laagblijvers'. Klanten kennen die term al van de groente- en fruitafdeling. Maar de blijvend lage prijzen gaan nu ook gelden voor dik 200 andere dagelijkse boodschappen. Het gaat om kwalitatief onberispelijke huismerkproducten met gegarandeerd de laagste prijs in Lochem, zo belooft eigenaar Joop Cornelis.

Door Henri Bruntink

Hij illustreert de nieuwe aanpak aan de hand van drie varianten hagelslag die nu bij PLUS in de schappen staan. Dat zijn een A-merk, het PLUS-huismerk en een discountvariant. "Die laatste gaat verdwijnen en de prijs van de hagelslag van ons huismerk gaat fors omlaag'', zo zegt Cornelis. ,,Zo laag dat je het nergens in Lochem goedkoper kunt vinden. Dat gaan we een paar keer per week checken bij de concurrentie."
Er is sprake van dubbele winst, want het goedkoopste product van nu is kwalitatief niet altijd de beste. "Ons huismerk voldoet qua kwaliteit volledig aan onze normen. Daar staan we voor in", zo klinkt het. Een hogere kwaliteit voor een lage prijs, zo is de gedachte. En niet als aanbieding maar blijvend: laagblijvers dus.

De nieuwe aanpak is exclusief voor PLUS Lochem. "We hebben de vrijheid om dit soort dingen te doen", aldus Cornelis. "Op deze manier willen we iets doen aan het beeld dat PLUS een 'dure winkel' zou zijn. Onze klanten geven aan dat ze de winkel erg prettig en we winnen ook veel prijzen voor onder meer de beste wijnsupermarkt en de meest klantvriendelijke winkel. De klanten vinden die onderscheidingen prachtig en ze herkennen ook de kwaliteit. Maar de dagelijkse boodschappen moeten wel betaalbaar zijn. Daar komen we vanaf nu dus aan tegemoet."

Door de schaal waarop de laagblijvers worden geïntroduceerd is er volgens Joop Cornelis geen sprake van een stapje maar een grote stap. Veel huismerkproducten worden de goedkoopste in de markt. Veel houdbare producten krijgen het predicaat 'laagblijver'. Voor groente gold dit al en een beperkt aantal broodsoorten komt daar nu bij. De prijzen van deze producten gaan we ook checken en ook hiermee garanderen we de laagste prijs, blijvend.
Joop Cornelis meldt verder dat er een interne verbouwing van de winkel aan de Albert Hahnweg op handen is. "De klant zal daar wel iets van merken maar zoals het er nu naar uitziet hoeven we niet te sluiten", zo zegt hij. Daarnaast krijgen alle medewerkers een nieuwe outfit.

PLUS Cornelis is mede door de ligging, midden in Lochems grootste woonwijk, een begrip in de buurt. Voor veel, vooral oudere klanten, heeft de supermarkt ook een duidelijke sociale functie. Voor velen is deze te voet bereikbaar en een trefpunt waar je buurtgenoten ontmoet en spreekt.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant