Joop Cornelis van PLUS Cornelis in Lochem, veilig achter plexiglas. Foto: Henri Bruntink
Joop Cornelis van PLUS Cornelis in Lochem, veilig achter plexiglas. Foto: Henri Bruntink (Henri Bruntink)

Joop Cornelis van PLUS in Lochem: 'Het zijn spannende tijden'

LOCHEM - Werken in de supermarkt is sinds een paar weken ineens heel anders dan normaal. Eigenaar Joop Cornelis van PLUS in Lochem gebruikt de term 'relatief spannend'. Relatief, omdat in andere branches veel en zeer belangrijk werk wordt geleverd. Maar spannend is het zeker. Voor hemzelf maar zeker ook voor zijn medewerkers, die hij 'kanjers' noemt.

Door Henri Bruntink

Het begon allemaal dik drie weken geleden en sindsdien is het gangbare systeem compleet overhoop gehaald. Inmiddels durft Cornelis qua planning weer een week vooruit te kijken. "In het begin veranderden de roosters per dag", zo zegt hij. Om eraan toe te voegen: "Ik heb een deel van mijn personeel al een paar weken niet gezien. Zij werken 's avonds en ik spreek ze alleen telefonisch. Daar kan ik misschien nog wel het slechtst aan wennen."

"Aanvankelijk was het een probleem dat lang niet iedereen doordrongen was van nut en noodzaak van de maatregelen, zoals de anderhalve meter afstand. Ik kan mijn mensen wel instrueren dat ze dat moeten doen en dat ze handen moeten wassen en nóg meer dan normaal moeten schoonmaken. Maar de klanten zijn lastiger aan de regels te onderwerpen", aldus Cornelis.

Dichtbij
Een aantal van zijn medewerkers werd aanvankelijk wat angstig om met klanten om te gaan. Dat is de reden om te streven naar minder mensen tegelijk in de winkelruimte. Dat is veiliger voor medewerkers en klanten. Verder sluit de winkel aan de Albert Hahnweg dagelijks een uur eerder, waarna de avondploeg aan de slag gaat. De vulploeg die normaal om 17.00 uur begon, gaat nu om 19.00 uur aan de slag.

Die verschuiving in de werktijden en in de bezetting werd ook noodzakelijk omdat de levertijden door de grote drukte verschoven. Overdag zijn nu wat minder medewerkers in de winkel te vinden en 's avond veel meer. PLUS Cornelis krijgt dagelijks bijvoorbeeld twee ladingen verse groenten en fruit binnen. De eerste in de ochtend, de tweede normaal gesproken tussen 14.00 en 15.00 uur. Dat laatste is verschoven naar een uur of zeven in de avond. Hiervoor is de avondploeg nog verder uitgebreid. Die levering moet de winkel in, want de volgende ochtend staat er weer een vrachtwagen.

Winkel goed gevuld
Door de extra drukte wordt er meer aangeleverd en dat betekent dat het qua opslagruimte nogal krap wordt. Joop Cornelis stelt tevreden vast dat de winkel ondanks alles goed gevuld blijft en dat verreweg het meeste gewoon voorradig is. "De hele keten in onze branche staat onder hoogspanning maar op ongeveer een tiental producten na is alles wel te krijgen. Onder meer Spaanse mandarijnen en enkele meelproducten worden al wat langer minder aangevoerd." Dat geldt ook voor bepaalde desinfecterende middelen maar dat is beter voorstelbaar.

Inmiddels zijn ook verreweg de meeste klanten wel ingesteld op het nieuwe 'regime' van afstand houden. "Het gaat eigenlijk vanzelf. Mensen die nog wel eens te dichtbij elkaar of onze medewerkers komen, doen dat vaak niet te kwader trouw. Ze vergissen zich gewoon. En die enkele keer dat we iemand aanspreken die zonder winkelwagentje binnen komt, volgt meestal een reactie als: oh ja, sorry! We willen ook liever geen politieagent zijn."

Saamhorigheid
Joop Cornelis bespeurt een bijzonder soort saamhorigheid onder zowel zijn personeel als onder klanten. Er is veel begrip en respect over en weer. Hij zegt: "Ik voel mij op de eerste plaats verantwoordelijk voor mijn medewerkers. En meteen daarna voor de klanten. De meeste mensen hebben begrip en waardering hoe we het doen. Een enkeling eist 100 procent veiligheid van ons. Dat kunnen we nooit bieden."

Er zijn 80 winkelwagentjes in gebruik en omdat iedereen er eentje moet gebruiken zijn er vanzelf nooit meer dan 80 klanten tegelijk binnen. Die zijn er momenteel overigens zelden of nooit. Want PLUS, maar ook de meeste andere supermarkten, draaien meer omzet dan normaal, maar met minder klanten. Dat komt deels omdat iedereen alleen komt maar vooral ook omdat de meeste mensen meer boodschappen tegelijk inkopen, zodat ze minder vaak naar de winkel hoeven te gaan.

Ontsmetten
Verder zijn er inmiddels ook de bekende plexiglazen afscheidingen bij de kassa's en mogelijkheden om de winkelwagens te ontsmetten. De koffieautomaat in de winkel is tijdelijk uitgeschakeld omdat daar nu eenmaal altijd vele handen aan dezelfde dingen zitten. Qua schoonmaken en ontsmetten zijn ze bij PLUS wel wat gewend. Alle keuringen worden altijd met glans doorstaan en nu doet iedereen, in overleg met RIVM en de branche-organisatie, op de vlak nog een stap extra. Vanwege de extra eisen op dat gebied worden momenteel even geen vlees en vleeswaren uit eigen slagerij geleverd. Voordeel van elders verpakt vlees is wel dat het langer houdbaar is en dat vinden veel klanten nu belangrijk.

En dan is er nog de enorme toename in bezorgingen. Bij PLUS is dit de afgelopen weken vertienvoudigd. Dat piept en kraakt af en toe maar het lukt. En ook daar vanwege de extra inzet en flexibiliteit van medewerkers.

Supermarktmedewerker geldt momenteel als vitaal beroep. "Dat schept verplichtingen. En thuis werken kan bij ons uiteraard niet", zegt Cornelis. Dat betekent onder meer dat je er zoveel mogelijk bent en dat er regels gelden rond ziektemeldingen. Wie snottert kan gewoon werken, wordt grootverbruiker van hygiëne-middelen en blijft helemaal bij klanten en collega's uit de buurt. Maar wie koorts heeft blijft thuis tot een dag nadat de koorts weer is verdwenen. Meer zieken dan normaal zijn er momenteel overigens niet.

Voorspellen lastig
Voorspellen is momenteel erg lastig. Joop Cornelis durft dan ook alleen maar uit te gaan van de verwachting dat alles over een half jaar wel voorbij is. Hij verwacht ook dat de crisis een doorbraak betekent voor de bezorgdienst.

Als alles is doorstaan, komt ook het draaiboek voor het 25-jarig jubileum van zijn zaak weer uit de kast. De activiteiten daaromtrent zijn allemaal opgeschort. Ondertussen prijst hij zich gelukkig met een ploeg die zich enorm flexibel toont en die belangrijk werk doen. "In de zorg werken de helden, maar bij ons werken de kanjers'', zo klinkt het.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden