Nationaal Bergingsprogramma vliegtuigwrakken

Algemeen

Op 20 november 2019 werd er een bijzondere herdenkingsdienst gehouden in de Ontmoetingskerk in Eefde. Het was een uitvaartdienst die 75 jaar lang op zich liet wachten. Van de Britse piloot William Hurrell, die in 1944 met zijn vliegtuig bij Eefde neerstortte. Dankzij het Nationaal Bergingsprogramma vliegtuigwrakken was het eindelijk mogelijk om zijn stoffelijk overschot te bergen. 

Wat is het Nationaal Bergingsprogramma vliegtuigwrakken?
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn veel geallieerde vliegtuigen over Nederland gevlogen. Soms om voedseldroppings te doen, om militairen te droppen of onderweg naar Duitsland om doelen te bombarderen. Niet altijd ging dit goed. Menig vliegtuig is beschoten en op Nederlandse bodem neergestort. Naar schatting liggen er momenteel nog zo'n 400 vliegtuigwrakken in de Nederlandse bodem of in het water. Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945 is na onderzoek tot de conclusie gekomen dat er in minstens 30 tot 40 vliegtuigwrakken nog stoffelijke resten aanwezig moeten zijn. Aan het type vliegtuig is vaak ook nog af te leiden om welke piloot het ging. De familie weet eigenlijk ook wel dat de piloot niet meer in leven is, maar veelal staan ze nog steeds geregistreerd als vermist. Het bergen op initiatief van de familie is nagenoeg onmogelijk. De familie betreft vooral Britse, Amerikaanse en Canadese nabestaanden die niet in Nederland wonen. Het bergen kost veel geld en ook al zouden ze geld lenen, men moet de ingangen weten hoe een berging te organiseren. Het zelf organiseren of geld lenen voor berging is niet meer nodig, nu sinds 2018 het Nationaal Bergingsprogramma is opgericht. Het bergingsprogramma, met een budget van 15 miljoen euro, stelt gemeenten in staat om alsnog na 75 jaar vliegtuigen te bergen en de slachtoffers een eervolle uitvaart te geven. 

Berging van een vliegtuigwrak
Het bergen van een vliegtuigwrak is een operatie waar diverse partijen bij nodig zijn. Omdat er stoffelijke resten in aanwezig kunnen zijn, is het ook een delicate kwestie. Meestal is het de lokale gemeente die het initiatief neem. Een speciale deskundige afdeling van Defensie zorgt dan voor de berging. Daarnaast moet er contact opgenomen worden met de eventuele nabestaanden. Na 75 jaar is het altijd de vraag of er nog nabestaanden te vinden zijn en of zij geïnteresseerd zijn of dit liever laten rusten. Ook moet er grondig onderzoek op de stoffelijke resten gepleegd worden om daadwerkelijk de identiteit vast te stellen. 

De Hawker Typhoon van William Hurrell
William Hurrell, 21 jaar en flight sergeant bij de Britse Royal Air Force, vloog op 21 september 1944 met vijf collega's over Nederland. Ze worden aangevallen door een groep van vijftig Duitse vliegtuigen en het vliegtuig van Hurrell boort zich in de grond aan de Scheuterdijk in Eefde. Het is nog maar sinds vijf jaar dat de nabestaanden echt weten waar Hurrell is neergestort. Nabestaanden zijn op de dag van de herdenking zelfs vanuit Australië overgevlogen om hun oom en oudoom te eren. De uiteindelijke teraardebestelling zal pas plaatsvinden als Hurrell daadwerkelijk door de Britse autoriteiten is geïdentificeerd. De nabestaanden hebben al laten weten dat zij hem graag in de omgeving van Lochem willen laten begraven. Na al deze jaren is Lochem nu zijn thuis geworden.

Dit artikel wordt u aangeboden door Twenty Four Webvertising B.V. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant