Fenna Houtman maakt zelf verf van natuurlijke materialen onder toeziend oog van Jolien Visser. Foto: Miranda Visser.
Fenna Houtman maakt zelf verf van natuurlijke materialen onder toeziend oog van Jolien Visser. Foto: Miranda Visser.

'Zelf verf maken, dat lukt toch nooit'

Algemeen

LOCHEM – Bij Het Stadshuus in Lochem start vanaf september de kinderkunstacademie 'Broedsels'. Kinderen van acht tot twaalf jaar kunnen er creatieve lessen volgen bij beeldend docente Jolien Visser uit Leuvenheim, de bedenkster van 'Broedsels'. Dit initiatief komt voort uit het afstudeerproject dat ze deed bij de Muzehof Centrum voor Kunsten.

Door Josée Gruwel

Jolien Visser studeerde recent af als docent beeldende kunst en vormgeving aan ArtEZ in Arnhem. Ze werkt in haar vak als beeldend kunstenaar graag met kinderen. “Het onbevangene van kinderen, hun nieuwsgierigheid boeit me. Vooral de leeftijdsgroep van acht tot twaalf jaar spreekt me aan, omdat je vaak ziet dat kinderen op deze leeftijd kritischer worden op wat ze maken en daardoor minder vrij durven te zijn in het maakproces.” Jolien ziet het als een uitdaging om creatief talent op deze leeftijd te stimuleren.

Afstudeerproject
'Broedsels' komt voort uit Joliens eigen ontdekkingstocht. “Tijdens de opleiding zijn stages vaak binnenschools, maar ik was juist zo nieuwsgierig naar wat er zich buiten de school afspeelt. Mijn vraag was: hoe gaat het achter de schermen van een kunstbedrijf.” Ze trok de stoute schoenen aan en werd in contact gebracht met Lisette Lagerweij, directeur van Muzehof Centrum voor de Kunsten. Jolien werd uitgenodigd voor een gesprek. Een lang verhaal kort: ze kreeg op Muzehof, met locaties in Zutphen, Lochem en Gorssel, de kans om er een half jaar stage te lopen en er haar afstudeerproject te maken. Ze deed onderzoek naar de behoefte aan creatieve kunstlessen voor kinderen van acht tot twaalf jaar in de gemeente Lochem. “Het bestaande programma bestond uit muziek, dans, theater en circus. Creatieve kunstlessen aan de hand van beeldende kunst en vormgeving zou een mooie aanvulling kunnen zijn.”

Wat kinderen aanspreekt
Tijdens het afstudeerproject onderzocht Jolien welke thema's en kunsttechnieken kinderen aanspreken. Daarvoor liet ze zich onder andere inspireren door creatieve broedplaatsen voor kinderen over heel Nederland. “Daar leren kinderen omgaan met gereedschap, machines en materialen en kunnen ze op een vrije, zelfstandige manier losgaan.”
Ze ontwikkelde workshops over zelf verf maken van natuurlijke materialen, innovatieve 3D-ontwerpen maken van nieuwe speeltoestellen voor een speeltuin in de buurt, en een Rube Goldbergmachine (een kettingreactie) maken met alledaagse materialen. “Hierbij ging ik uit van drie onderwerpen: de natuur, de lokale omgeving en kunst en techniek.” Onder andere op de Meester G. Propschool in Lochem en de J. van der Hoevenschool in Epse ging ze met kinderen aan de slag. Haar bevindingen bundelde ze in een projectplan dat de leidraad vormt voor de kinderkunstacademie. Muzehof, graag aanjager van vernieuwende culturele activiteiten, omarmde het plan en ondersteunt Jolien nu bij de opstart.

Met hart en ziel
Het hoofddoel van de kinderkunstacademie is dat kinderen hun eigenheid durven te laten zien in wat ze maken. In acht lessen van 2,5 uur ontdekken ze hun creativiteit. De naam 'Broedsels' geeft aan dat er gebroed wordt op ideeën. “Het is geen haastwerk. We nemen de tijd. Schetsboekjes om ideeën in op te schrijven en hierover filosoferen horen er ook bij. Met hart en ziel moeten ze aan het werk zijn.” Met veel plezier denkt Jolien terug aan de workshop verf maken van natuurlijke materialen, waarbij ze spinazie, bessen en een kurkumawortel gebruikte. “De kinderen waren sceptisch van tevoren. 'Zelf verf maken, dat lukt toch nooit', zeiden ze. Maar toen ze de kurkumawortel open sneden en de gele vloeistof eruit combineerden met onder andere eigeel, waren ze stomverbaasd. Die verwondering, de ontdekking, daar gaat het om. Ook bij het maken van de kettingreactie was er twijfel over het eigen kunnen van tevoren. Maar als je iets nieuws wilt doen en daarbij aansluit bij wat kinderen al kennen, ze kaders geeft en de zekerheid om te mogen experimenteren, is het werkproces spannend en het resultaat vaak verrassend.”

Op zoek naar meer materialen
De rode draad in de lessen bij 'Broedsels' zijn thema's als licht en donker, toekomst en verleden, en natuurlijk en onnatuurlijk. “Daarbij werken we niet alleen met traditionele materialen, maar ook met nieuwe media en technieken. Het is belangrijk dat er veel divers materiaal beschikbaar is.”
Dankzij de Lochemse Uitdaging zijn er ondernemers en organisaties die gereedschap, maar ook laptops, een printer en digitale camera's sponsorden.
Om volop te kunnen werken is Jolien nog op zoek naar materialen als linomesjes, een etspers, schroefboormachines, verf(gerei), kleurpotloden, lijmpistolen, schorten, kralen, kurken, stofjes, draad, touw, garen, papier, karton, vilt en oude tijdschriften. Wie spulletjes of vragen heeft, kan met haar contact opnemen: broedsels@hotmail.nl.
De lessen gaan op 17 september om 15.30 uur van start in het schildersatelier van het Stadshuus in Lochem. Verdere info is te lezen op www.muzehof.nl, waar ook aangemeld kan worden.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant