Black Friday kan Gerrianne Koning gestolen worden. De Lochemse onderneemster steunt liever de lokale voedselbank. Foto: Rudi Hofman

Black Friday kan Gerrianne Koning gestolen worden. De Lochemse onderneemster steunt liever de lokale voedselbank. Foto: Rudi Hofman 

Oopz-eigenares in Lochem: voedselbank veel waardevoller dan kortingsfestival

Algemeen

LOCHEM - Reclame-uitingen voor Black Friday domineren momenteel het straatbeeld in het Lochemse winkelgebied. De meeste ondernemers doen mee aan dit uit Amerika overgewaaide kortingsfestival. Gerrianne Koning, eigenares van dameskledingzaak (maat 38-54) Oopz, laat Black Friday heel bewust aan zich voorbijgaan. In plaats hiervan doneert zij vier dagen lang tien procent van de omzet van haar winkel en webshop aan de Voedselbank Zutphen-Lochem. Die heeft in Lochem een uitgiftepunt aan de Burgemeester Leenstraat.

Door Rudi Hofman

''Ik vind een kortingsfeest niet in deze tijdsgeest passen. Veel ondernemers staat het water aan de lippen. Juist nú moeten we elkaar supporten. De winter moet nog beginnen. Het kan er bij mij niet in dat je dan je nieuwe collectie al zonder marge weggeeft. Ik heb de omzet in dit moeilijke jaar nog meer nodig dan anders. Bovendien kan ik het niet maken richting vaste klanten die mij al hebben geshopt en een hogere prijs hebben betaald. Ik wil geen klanten met korting trekken. Liever beloon ik ze door het aankoopbedrag naar beneden af te ronden en ze een cadeautje te geven'', zegt Koning.

Fenomeen
Een aantal jaar geleden deed de onderneemster, die met haar zaak tegenover de Hema aan de Smeestraat zit, wel een keertje mee aan Black Friday. Ze voelde naar eigen zeggen de druk en was bang om omzet mis te lopen. Later concludeerde zij dat dit uit de hand gelopen fenomeen helemaal niet aan haar is besteed. ''Van oorsprong is Back Friday alleen op de vrijdag na Thanksgiving, maar nu zijn er in de weken ervoor al allerlei acties. Grote bedrijven en ketens kunnen nog prijsafspraken maken. Als kleine ondernemer zou ik me door mee te doen alleen maar in de vingers snijden.''

Wat Gerrianne ook tegen de borst stuit, is dat het kortingsfeest in haar ogen overconsumptie en overbodige aankopen in de hand werkt. Liever ziet zij dat mensen mooie spullen van goede kwaliteit kopen die ze ook tot in lengte van jaren gebruiken. Want, zo redeneert zij, wat heb je eraan als je iets koopt om de hoge korting en het een tijd later ongebruikt bij het afval gooit? Dat is ook nog eens slecht voor het milieu, aldus de Lochemse.

Afgelopen weekend begonnen de raderen in het hoofd van de Oopz-eigenares flink te draaien. Zij wilde een actie bedenken als tegenhanger van de massale koopgekte rond Black Friday. ''Heel veel mensen hebben het zwaar doordat ze bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis hun baan hebben verloren. De voedselbank vind ik een mooi initiatief. Door daaraan de opbrengst van mijn actie te doneren, steun ik ook nog eens een lokaal goed doel.''

Volgend jaar gaat Gerrianne Koning proberen collega-ondernemers in de Lochemse binnenstad te enthousiasmeren om samen tot een mooie actie te komen. ''Nu ontbrak het me aan de tijd, maar ik wil dit in 2021 zeker gaan doen.''

Afbeelding

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant