Ronnie Degen bij Feestfabriek Alles Komt Goed B.V. Foto's: PR Zwarte Cross

Ronnie Degen bij Feestfabriek Alles Komt Goed B.V. Foto's: PR Zwarte Cross

Zwarte Cross-organisator Ronnie Degen faliekant tegen invoering vaccinatiebewijs

Algemeen

ACHTERHOEK – Wie de kans krijgt mededirecteur Ronnie Degen van Feestfabriek Alles Komt Goed B.V. te laten terugblikken op dit bizarre en festivalloze jaar, ontkomt niet aan de vooruitkijkvraag: kunnen we komende zomer wél weer genieten van de Zwarte Cross en Mañana Mañana?

Door Rudi Hofman

“Dat is een lastige vraag, omdat we gewoon allemaal geen glazen bol hebben, maar we denken er goed over na en zijn druk bezig met de voorbereiding waarbij we ervan uit gaan dat het gewoon doorgaat. Natuurlijk heb je in je achterhoofd wel iets van stel dat…We zijn volop in gesprek met de gemeenten (Oost Gelre en Bronckhorst, RH) ook om de vergunningen rond te krijgen. Het is business as usual en dat moet ook. We kunnen niet achterover gaan zitten hangen totdat iemand zegt dat het wel kan”, zegt de 48-jarige Degen.

Verleggen focus
Denken in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden, is het credo van het Feestfabriekteam. Toen premier Mark Rutte in april tijdens een persconferentie de woorden uitsprak: ‘Dat betekent dit jaar dus geen Pinkpop, geen Vierdaagse en geen Zwarte Cross’ was dat een enorme dreun, maar geen reden bij de pakken neer te gaan zitten. Het team verlegde zijn focus op het bedenken van nieuwe en uitbreiden van bestaande initiatieven.

De introductie van De Groene Buizerd is een voorbeeld van een succesvol nieuw initiatief. “Het is een groen hennepbier in flessen van 0,75 centiliter. Dus voor en door grote jongens”, zegt Larenaar Degen lachend. Duizenden flessen zijn er al verkocht.

Grapje en een grol
De Groene Buizerd is eind mei met Pinksteren op de markt gekomen en was meteen uitverkocht. Degen: “Toen hebben we gezegd: oh shit dit loopt zo goed, dit moeten we professioneel opstarten. Zoals hier heel veel dingen gebeuren, begint het vaak met een grapje en een grol. Dan moet je nadenken over de vraag: hoe gaan we dit nou aanvliegen? Twee weken geleden zijn we met een nieuwe lichting begonnen en nu kunnen we de vraag aan, zeg maar.”

De eerste lichting van het hennepbier werd bij de Bronckhorster Brewing Company in Rha gebrouwen. Die gaf op een gegeven moment aan onvoldoende capaciteit te hebben. In samenwerking met de Bronckhorster is de Feestfabriek daarom uitgeweken naar de Brouwersnös in Groenlo. Bestellen kan via degroenebuizerd.nl.

Zwarte Cross-schoen
De Feestfabriek in Hengelo heeft verder dit jaar een tweede kinderboek uitgebracht en is met eigen sneakers bezig, verklapt Degen. Een nieuwe Zwarte Cross-schoen, die binnenkort op de markt komt.

Degen: “Daarnaast zijn we begonnen met een creatief productiehuis dat opdrachten doet voor derden. We denken mee op het gebied van communicatie en marketing ‘op z’n Feestfabrieks’. Dat wil zeggen; we zoeken de grenzen op en zijn geen reclamebureau dat voor de gebaande paden kiest. We zijn gevraagd door Wensink Mercedes, dat was wel grappig. Die vroeg: ‘kunnen jullie ons helpen meedenken’? Toen zeiden wij: ‘maar we hebben geen verstand van auto’s’. Wensink zei toen: ‘nee precies, dat zoeken we ook’.’’

Op verzoek van de gemeente Bronckhorst organiseerde het productiehuis onlangs een online-pubquiz ‘met een doosje humor’. Voor de Regio Achterhoek onderzoekt het hoe de Achterhoek nóg meer op de kaart kan worden gezet door bestaande krachten te bundelen.

Terug naar de Zwarte Cross en Mañana Mañana, de Achterhoekse topfestivals waarmee de Feestfabriek zichzelf landelijk op de kaart heeft gezet. Het vanwege corona moeten afblazen van met name het festival in Lichtenvoorde had een enorme impact. Alle 229.000 (!) tickets waren verkocht. Dat is onvergelijkbaar met de 30.000 bezoekers die verdeeld over drie dagen naar Mañana Mañana in Vorden zouden komen.

Vrijwillige keus
Van alle Zwarte Cross-kaartjes heeft de Feestfabriek slechts zo’n 1 procent teruggekregen en betrokkenen het aankoopbedrag terugbetaald. De rest hoopt in juli 2021 los te gaan in Lichtenvoorde. Als het aan Degen ligt, hoeven zij dan geen vaccinatiebewijs te overleggen. “Ik ben daar zwaar op tegen. Mijn persoonlijke mening is dat je mensen niet kunt verplichten zich te laten vaccineren. Dat moet een vrijwillige keus blijven van de persoon zelf. Ik vind ook niet dat je organisatoren moet gaan zeggen: jij mag alleen maar mensen toelaten die gevaccineerd zijn.”

Geen ontslagen
Hoewel de rijksoverheid met financiële steun over de brug kwam, was deze voor de Feestfabriek bij lange na niet voldoende om alle misgelopen inkomsten te compenseren. Dit heeft niet tot ontslagen geleid, onder meer dankzij de opgebouwde reserves in de afgelopen jaren.

Degen: “We hebben ons team van 35 mensen nog steeds kunnen behouden, gelukkig. Daar strijden we ook voor. Heel zwartwit zou je kunnen zeggen dat je op dit moment met de helft zou toekunnen, maar dan stuur je wel een hoop kennis en ervaring naar huis. Dat willen we niet, want een keer gaat het weer gebeuren en dan hebben we onze mensen gewoon hard nodig. Zij hebben altijd voor ons klaar gestaan. Nu is het moment dat wij voor hen klaar moeten staan.”

Besmet
Een aantal teamleden heeft de gevolgen van corona aan den lijve ondervonden. Degen raakte begin april besmet met COVID-19 en kreeg het flink voor de kiezen. “Ik had koorts, was benauwd, had temperatuurwisselingen en geen geur en geen smaak. Een week of twee, drie heeft dit geduurd.”

Terugkijkend op 2020 concludeert de Larenaar dat het ‘een heel bijzonder jaar’ is geweest. “We zijn in afwachting van wat 2021 gaat brengen. Kunnen we een hoop recht trekken, ja of nee?”

De kerst gaat Ronnie Degen, zo zegt hij, gezellig en lekker rustig doorbrengen met zijn gezin in Laren. “Het voordeel is dat je dan ook niet naar je schoonouders hoeft”, besluit hij met een knipoog.

De campingentree van  de Zwarte Cross.
De Hoofdentree van de Zwarte Cross.
Links het hoofdpodium van de Zwarte Cross in 2019. Rechts een foto op dezelfde plek in 2020.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant