Het idyllische karakter van de zandwegen in het Epserbos moet behouden blijven, aldus het actiecomité.
Het idyllische karakter van de zandwegen in het Epserbos moet behouden blijven, aldus het actiecomité. Actiegroep Red de zandweg

Actiecomité strijdt voor behoud zandwegen in Epserbos

Algemeen

‘Gevaarlijke fietssnelweg tast idyllisch karakter aan’

Door Rudi Hofman

EPSE/HARFSEN - ‘Een veiliger fietsverbinding creëren tussen Epse en Harfsen is prima, maar niet door van de Oude Larenseweg en Driekieftenweg een ‘fietssnelweg’ te maken. Dat zijn al eeuwenlang zandwegen en dit moet zo blijven’. Hiervoor strijdt Actiegroep Red de Zandweg.

Een online-petitie van de actiegroep is al door bijna 1300 medestanders ondertekend. De oproep is gericht aan de gemeente Lochem en de provincie Gelderland. Die onderzoeken samen vijf mogelijke varianten voor een veiligere en aantrekkelijke fietsverbinding. Eén variant gaat uit van een alternatieve route over de Oude Larenseweg en Driekieftenweg.

Suzanne Weusten onderschrijft namens het actiecomité de noodzaak om de fietsveiligheid te vergroten op de route tussen Epse en Harfsen. “Maar wij vinden dat de oplossing op de Lochemseweg gevonden moet worden en dat je niet elders een nieuw probleem moet creëren.”

Speed pedelecs
Het actiecomité vreest dat als het huidige, onverharde fietspad in het Epserbos wordt verhard en flink verbreed, dit ertoe zal leiden dat fietsers op e-bikes en speed pedelecs net als wielrenners veel harder gaan rijden. Dit kan, zo is de vrees, onder meer bij de ongeveer tachtig uitritten langs de route gevaarlijke situaties opleveren.

Als deze ‘fietssnelweg’ er komt, blijft er voor andere gebruikers van de zandwegen, onder wie wandelaars, ruiters en automobilisten, minder ruimte over. Nu houden de verschillende groepen verkeersdeelnemers volgens het actiecomité goed rekening met elkaar. Dit evenwicht dreigt te worden verstoord als fietsers straks vrij baan krijgen.

Eeuwig zonde
Naast zorgen over de verkeersveiligheid maken de zandwegvoorstanders zich ook zorgen om de gevolgen voor de biodiversiteit. “Voor dieren, planten en bomen - waaronder statige beuken - zou uitvoering van deze variant heel nadelig uitpakken”, zegt Weusten. Verder is het in haar ogen eeuwig zonde als het idyllische karakter van de meer dan 250 jaar oude hessenwegen ingrijpend wordt aangetast.

Suzanne Weusten en haar man wonen sinds 2010 met veel plezier aan de Oude Larenseweg. “Het is hier geweldig en we merken dat steeds meer mensen zich hier ook bewust van zijn. Veel mensen komen hier om te wandelen en te fietsen. Dat fietsen gaat volgens ons prima op het huidige onverharde pad.”

Het actiecomité geeft op zijn site https://zandwegblijft.nl/ geen stemadvies over welke voorkeursvariant de provincie en gemeente moeten kiezen, maar stelt alleen dat de optie Oude Larenseweg en Driekieftenweg geen goed idee is. Weusten en anderen vinden het opmerkelijk dat de verharde Dortherweg niet als mogelijk alternatief voor een veiliger fietsroute wordt onderzocht.

Zorgvuldige afweging
Het Lochemse college reageert als volgt op het actiecomité: ‘Mocht er een voorkeur voor een fietsroute over de Oude Larenseweg en Driekieftenweg uit de verkenning komen, dan is het de bedoeling dat er alleen een gedeelte voor fietsers wordt verhard. Een groot deel van de zandweg blijft behouden. Het college ziet de zandwegen als een kenmerkend en waardevol onderdeel van het plaatselijke landschap, maar vindt ook fietsveiligheid belangrijk. Er zal een zorgvuldige afweging plaatsvinden. Wij hebben begrip voor de standpunten van het actiecomité’.

‘Afgelopen oktober zijn wethouder De Haan en wethouder Van Zeijts op stap geweest met het comité en hebben zij de situatie ter plaatse bekeken. Samen met de provincie proberen wij een veilige route te maken voor fietsers, die nu nog op het wegvak van de N339 fietsen. Om dit samen met de provincie voor elkaar te krijgen blijven we in gesprek met aanwonenden en andere belangstellenden’.

Tijdens drie digitale sessies op 4, 9 en 10 februari kan iedereen die zich voor 25 januari heeft aangemeld verduidelijkende vragen over de vijf varianten stellen. Tot 12 februari kan iedereen zijn/haar voorkeursvariant en aandachtspunten bij de varianten doorgeven via een reactieformulier op de website: https://www.gelderland.nl/N339-Fietsverbinding-Harfsen-Epse.

Gedeputeerde Staten van Gelderland bepalen dit voorjaar hun voorkeursvariant. In de aanloop naar dit besluit zal het actiecomité zijn stem duidelijk laten horen, zegt Suzanne Weusten. De online-petitie staat op: https://www.petities.com/red_de_zandweg.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant