<p>Taco Houkema bij de dorpspomp voor de Julianschool in Almen is blij dat de scholen weer open zijn. Foto: Arjen Dieperink</p>

Taco Houkema bij de dorpspomp voor de Julianschool in Almen is blij dat de scholen weer open zijn. Foto: Arjen Dieperink

Scholen weer open: ‘Echt prachtig om kinderen weer te zien genieten’

ALMEN - De bassischoolleerlingen kenden vorige week de eerste ‘fysieke schooldag’ van 2021. Ook de Julianaschool ging eindelijk weer open.

Door Arjen Dieperink

Leerlingen zijn buiten sneeuwballen aan het gooien, ook zijn er die een balspel doen. Op de deur van de Julianaschool in Almen staat duidelijk aangegeven dat de bezoeker niet naar binnen mag in verband met de coronamaatregelen. De directeur van de Julianaschool stapt naar buiten. Het is de 50-jarige Taco Houkema weten. Hij is behalve directeur van de Julianaschool in Almen ook directeur van de Beatrixschool in Harfsen. Beide scholen behoren tot de Poolsterscholen, de overkoepelende organisatie van de openbare basisscholen in de gemeente Lochem. Houkema zit zevenentwintig jaar in het onderwijs en is sinds 2014 werkzaam in de gemeente Lochem. De school is tijdens de lockdown niet volledig gesloten geweest. “Wij bleven fysiek noodopvang bieden en onderwijs aan kwetsbare kinderen. Maar voor de andere kinderen zijn we opnieuw zes weken lang gesloten gebleven. Voor de meeste kinderen was de eerste schooldag dit jaar een prachtig moment. Veel kinderen waren aan het eind van de week moe van alle indrukken.”

Op school is tijdens de eerste week gekozen om tijd te investeren in groepsvorming en het sociaal welbevinden van de kinderen. “Het is echt prachtig om kinderen weer te zien genieten van de aandacht en de sociale contacten”, glundert Houkema. Over de eventuele leerachterstand van de 85 leerlingen van de Julianaschool zegt hij: “Dat is nu nog niet te zeggen. Ik denk dat het bij ons meevalt en ik vind achterstand een beladen woord. Je loopt alleen achterstanden op als je het systeem zoals het altijd was ingericht als leidend beschouwt. Het is de hoogste tijd dat Nederland onderwijs meer op maat gaat aanbieden en vaardiger wordt in het aansluiten bij het moment. Elk moment is een nieuwe werkelijkheid. Over een aantal weken wordt er getoetst. Dit wilden we niet onmiddellijk doen. We gunnen het de kinderen om eerst weer wat te wennen op school. Aan de hand van de toetsuitslagen gaan we in beeld brengen wat de kinderen de komende periode verder nodig hebben en hier gaan we op inzetten met elkaar.”

De afgelopen maanden werd er digitaal lesgegeven. Het viel de directeur van de Julianaschool op dat kinderen hier sneller aan wenden dan het personeel. “Zij hadden over het algemeen eerder vrede met de situatie zoals die was.” Het digitaal lesgeven verschilde per groep. “Bij de kleuters lieten we dit vrijer, maar er was dagelijks een aanbod waar mensen gebruik van konden maken. Ook waren er op de Julianaschool beeldcontactmomenten met groepjes kleuters en werd er bijvoorbeeld samen gezongen via beeldbellen en werd er voorgelezen voor het slapengaan. Voor de andere groepen op de Julianaschool gold dat er dagelijks instructies waren bij diverse lessen en dat kinderen een groot deel van de dag individueel vragen konden stellen aan de leerkrachten. Bijvoorbeeld als zij niet zelfstandig uit de verwerking van de leerstof kwamen. Er werden bij aanvang van de schoolsluiting diverse werkpakketten op papier meegegeven en direct na de kerstvakantie was er een ophaalmoment voor Chromebooks, die we, net als in het voorjaar, hebben uitgeleend aan de meeste gezinnen. Die konden ze dan gebruiken voor het volgen van de digitale lessen en beeldcontactmomenten met elkaar.”

Houkema stipte nog aan dat het mooi was om te zien hoe blij de meeste kinderen vorige week waren, toen ze weer gewoon op school konden zijn en met groepjes andere kinderen omgaan! En dan was er vorige week ook nog ijsvrij. Het bracht de schooldirectie in een spagaat. Houkema bestempelde het als een moeilijk dilemma. “Ja, ongekende weersomstandigheden natuurlijk. Dit was opnieuw een lastig besluit, omdat hier mensen blij om waren, maar andere mensen juist zeer teleurgesteld. Ik merk dat mensen hun onvrede in deze tijd steeds meer richten op ‘de buitenwereld’. School hoort daar helaas ook bij. Wij volgen desondanks de adviezen toch maar zo goed mogelijk op, proberen tijdig te communiceren en dat in het besef dat we het nooit voor iedereen goed zullen kunnen doen.”

De juffen en meesters zijn blij dat de kinderen weer in het klaslokaal zitten. Het fysiek lesgeven heeft hun voorkeur. “Dan zie je de kinderen écht en kun je beter op hun behoeftes inspelen. En elk uniek individu op de juiste wijze benaderen”, besluit schooldirecteur Houkema.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden