Anna ten Broeke, vijfde generatie bij de bekende bakkerij.  Foto: Arjen Dieperink

Anna ten Broeke, vijfde generatie bij de bekende bakkerij.  Foto: Arjen Dieperink

Arjen Dieperink

Anna helpt Ten Broeke aan landelijke bekendheid

Algemeen

LOCHEM - Ze stond op de voorpagina van het vakblad ‘Bakkers ‘ met een artikel over trendy producten uit de streek. Samen met haar zus Sara is Anna ten Broeke de vijfde generatie in de gelijknamige Lochemse bakkerij

Door Arjen Dieperink

Het is zaterdagochtend acht uur, de klanten staan bij bakkerij Dick ten Broeke in de rij voor de winkel en onder de carport, die op zaterdag als extra verkooppunt in gebruik is om de klanten toch vlot en coronaproof te kunnen helpen. Achter in de bakkerij is Anna ten Broeke één van de machines aan het schoonmaken. Zij heeft er al een flink stuk werkdag opzitten maar heeft nu wel even tijd om haar verhaal te doen.

Half twee
Anna en haar zus Sara zijn de eerste jongedames die in de voetsporen van hun vader volgen. Hiermee zijn ze de vijfde generatie van het bekende Lochemse bakkersgeslacht in een geschiedenis die begin vorige eeuw begon. De 29-jarige Anna is vijf dagen per week in de bakkerij te vinden. Net als elke zaterdag is zij om half twee in de nacht met haar werkzaamheden begonnen. Tien jaar zit zij al in het bakkersvak. Met een glimlach zegt ze: “Het is gewoon een mooi vak om onder meer brood te maken.”
Het was na in de beginjaren van de voortgezet-onderwijsperiode voor Anna nog niet duidelijk welk beroep zij zou kiezen. Na de middelbare detailhandelsschool koos zij uiteindelijk voor de bakkersopleiding bij Bakery Institute. En als ze de smaak van het vak nog niet te pakken had dan kreeg ze het daar wel. Met warmte spreekt Anna over haar vak. Haar specialiteit is wel het desembrood. Dat wordt gemaakt van een brooddeeg op basis van meel en water zonder toevoeging van bakkersgist. Het deeg rijst door fermentatie.

Pompoenbrood
Het brood van bakkerij Ten Broeke, sinds 2017 met het predicaat Hofleverancier, vindt behalve zijn weg naar de vele klanten die voor de winkel en de carport staan, ook zijn weg naar twee lokale supermarken en naar horecabedrijven.”In het vakblad ‘Bakkers’ vertel ik over de lokale keten. Sinds eind 2020 verkopen wij Achterhoeks pompoenbrood. Een desembrood dat gemaakt is van lokaal geteeld, gemalen vers volkorenmeel met kiem, een rode wintertarwe met lokale pompoenpitten. Ook de pompoenpitten komen uit de Achterhoek en niet zoals tegenwoordig vaak gebeurt uit China.” Het pompoenbrood trok de aandacht van het vakblad. “Het brood beveel ik ten zeerste aan. Net als onze andere vijftig broodsoorten.”
Op de vraag of zij samen met haar zus het bedrijf van hun ouders over gaat namen, verschijnt haar brede glimlach weer op Anna’s gezicht. “Daar kan ik nog niets over zeggen, ik ben nog aan het oriënteren: Wij gaan zien wat de toekomst brengt”, besluit Anna het gesprek en haar pauze.


www.bakkerijtenbroeke.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant