Arnold Slaghek (gitaar) en Rien Wulffraat (accordeon) zijn druk aan het oefenen voor het kamerconcert. Foto: Arjen Dieperink

Arnold Slaghek (gitaar) en Rien Wulffraat (accordeon) zijn druk aan het oefenen voor het kamerconcert. Foto: Arjen Dieperink

Arjen Dieperink

Kamerconcerten van Stichting Dag Lochem

Algemeen

Rien Wulffraat, Arnold Slaghek en Ephriam van IJzerlooij  treden op

Door Arjen Dieperink

LOCHEM - Het was al op zaterdag 19 augustus 1972 dat Dag Lochem werd geboren. Een groepje mensen die zich cultureel zeer betrokken voelden, organiseerde op die dag een ‘creatieve manifestatie’ waar onder meer verenigingen, jongerenwerk en middenstand bij werden betrokken. De jaarlijkse ‘creatieve manifestatie’ bleef tot en met 1983 (750 jaar Stad Lochem) bestaan. Daarna besloot het inmiddels tot stichting omgevormde Dag Lochem zich te richten op kleine culturele evenementen onder meer op het gebied van muziek. Met als eerstvolgende evenement in het verschiet: een kamerconcert op zondag 17 oktober in twee huiskamers.

De poort naar de achtertuin staat open, en de studio van Rien Wulffraat naderend klinkt steeds luider de pianomuziek. Hij kijkt op en vraagt: “Vind je het mooi?” “Kijk met de linkerhand doe je op de piano zo, het hoempapa effect en met rechts speel je zo verder.” Wulffraat is aan het conservatorium afgestudeerd op piano en inmiddels gepensioneerd,. Hij speelt alsof het simpel is. “Wat je hoorde de ‘Graceful ghost rag’ van de componist William Elden Bolcom  Ik hoorde dit spelen en vond het zo mooi, dat ik de muziek heb besteld om het te kunnen bestuderen. Je moet wel noten kunnen lezen.” Wulffraat laat de bladmuziek zien, voor een leek niet te begrijpen.
“Voor het concert oefen ik samen samen met mijn oud-collega en muziekdocent Arnold Slaghek. Hij zingt en doet het gitaarwerk en ik speel op mijn accordeon. Wij treden als duo op tijdens het Kamerconcert georganiseerd door de Stichting Dag Lochem. Dat mag gelukkig weer.” Eigenlijk zijn het twee concerten, in twee woonkamers in tegenover elkaar liggende woonhuizen. “Dat is om het overzichtelijk en controleerbaar te houden”, aldus Wulffraat.
In de andere woonkamer treedt Ephriam van IJzerlooij op met zijn cello. Hij brengt onder meer muziek van Bach ten gehore. Ephriam van IJzerlooij (1983) is een allround cellist en een toegewijd kamermusicus. Hij speelt sinds 2013 op een cello gebouwd door Daniel Roye. In iedere kamer zal vijfenveertig minuten worden gespeeld, daarna volgen vijftien minuten pauze en kunnen de gezelschappen de weg oversteken naar de andere uitvoering.

Franse chansons
“Ik ben gek op Franse chansons, maar dan wel in de overtreffende trap”, vertelt Rien Wulffraat verder. “Velen kennen wel het lied ‘Het Dorp’ (1974), van Wim Sonneveld. Hij gebruikte hiervoor het Franse chansons La Montagne (De Berg), een lied van Jean Ferrat. Of ‘File ‘ dat André van Duin uitbracht. Maar wat te denken van ‘Laat me ‘ van Ramses Shaffy.” Moeiteloos speelt Rien de nummers terwijl hij erover praat. “Heel veel Franse chansons kennen de meeste mensen wel omdat ze ook in het Nederlands vertaald zijn”, vult hij aan.
Kaarten voor de uitvoeringen op zondag 17 oktober, aanvang 13.30 uur, zijn verkrijgbaar bij boekhandel Lovink. Er is beperkt aantal plaatsen beschikbaar, vol is vol.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant