Logo berkelbode.nl


Klantvriendelijkheid staat bij Annelies hoog in het vaandel.
Klantvriendelijkheid staat bij Annelies hoog in het vaandel. (Foto: )
De Vrijwilliger Centraal

Klantvriendelijkheid staat voorop bij Annelies Guinee

Al twee jaar lang zijn er geen nieuwe vrijwilligers nodig. Een wachtlijst van vijf potentiële vrijwilligers. Overige belangstellenden moeten teleurstellen. Menig organisatie zou er de vingers bij aflikken. Hier géén gebrek aan vrijwilligers. Ja, het is een hecht team, dat Annelies Guinee coördineert in de Schouwburg Lochem.

Negen jaar geleden verhuisden zij en haar man van Leiden naar Lochem. Ze reflecteerde een jaar later op een advertentie, waarin brandweerwachten werden gevraagd. Toen nog in de oude Schouwburg. "Ik had een heel prettig gesprek met de directeur. En zo begon het. Later werd ik gevraagd de coördinatie van de gastheren en –dames op me te nemen en ik maak de dienstroosters. In mijn werkzame leven als secretaresse en hoofd receptie bij een Integraal Kankerinstituut heb ik de BHV ook gecoördineerd". Nu met administratie erbij is dit werk helemaal een kolfje naar haar hand. Annelies en haar collega's krijgen veel waardering voor wat ze doen. Kernwaarde voor hen is 'er voor de bezoeker te zijn'. Die hebben een avondje uit! Het hele team van in totaal negentien vrijwillige gastvrouwen – en heren is hier op gespitst. Een portier bij de deur, die het publiek verwelkomt. De garderobe is bezet en natuurlijk de kaartcontrole. Sinds een jaar is de horeca in eigen beheer. Het hele gastteam rouleert in de verschillende taken. Gezelligheid, saamhorigheid, een open oor, gastvrijheid en luchtigheid zijn belangrijke waarden.


Annelies: "Je staat er nooit alléén voor, maar doet het altijd samen met anderen. Bij elke voorstelling zitten er gastvrouwen en –mannen op verschillende rijen in de zaal. Ze hebben een oortje in om contact te kunnen houden. En sinds kort hebben we ook een eigen jasje, sjaal en badge". Elk teamlid kan bij Annelies en de directie terecht voor vragen, suggesties en moeilijkheden. Zelf valt ze terug op de eventmanager. Ze voelt zich door haar, het bespreekbureau en de directeur gesteund. Annelies: "We hebben maar een kleine schouwburg met één grote zaal. Klein, maar fijn. Aan het eind van een avond drinken we altijd nog gezamenlijk een borreltje.


Behalve voorstellingen wordt de ruimte regelmatig verhuurd aan bijvoorbeeld scholen. Tijdens dit interview oefent een koor van 60 leerlingen in de grote zaal haar generale repetitie. Ook dan staat het team klaar. "We overleggen tweemaal per jaar met elkaar. Vrijdag viert het vaste team medewerkers en de vrijwilligers het einde van dit seizoen. En op de fiets naar dit werk, héérlijk toch".

Meer leuke vrijwilligersklussen op www.vrijwilligerscentralelochem.nl

Meer berichten

Shopbox