Foto:

Belevingswoning voor brandveiligheid

Vorige week arriveerde burgemeester Sebastiaan van 't Erve met de spuitwagen van de brandweerpost Lochem. Onder begeleiding van een meertonige hoorn en blauw zwaailicht, kwam hij aan bij woonzorgcentrum en verpleeghuis De Hoge Weide in Lochem van Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé aan de Zwiepseweg 107.

Door Arjen Dieperink

LOCHEM - De aankomst van de brandweerauto trok veel bekijks. Er was gelukkig geen brand te bekennen. Het was het begin van het startschot van de belevingswoning. De zogenaamde belevingswoning is in een ruimte van woonzorgcentrum en verpleeghuis De Hoge Weide ingericht. Vorig jaar vonden in de gemeente Lochem zestien woningbranden plaats. Een rookmelder is dan essentieel om de eerste drie minuten van de brand gealarmeerd te worden. Burgemeester Van 't Erve liet voor de opening van de belevingswoning weten dat hij liever niet heeft dat mensen thuis bezoek krijgen van personen in de jas die hij aan had (brandweerjas).Dat zou betekenen dat er iets mis is. Teamleider brandveilig leven, Jimmy Korswegen, liet weten dat de meeste branden in de woning door de droger worden veroorzaakt. Na de opening van de belevingswoning konden de aanwezigen aanschouwen wat er in een woning fout kan gaan. De belevingswoning is een samenwerking van de Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé, Stichting Welzijn Lochem en de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG). Onder andere de lokale brandweer valt onder de VNOG. Communicatieadviseur VNOG, Marijke van Dijk: "Iedereen is tot en met 11 januari van harte welkom om deze belevingswoning te bezoeken. De aanwezige vrijwilligers leggen graag uit wat er zo fout kan gaan. Ze hebben bij de brandweer Lochem er een cursus voor gevolgd. Wij gaan ook scholen en instellingen uitnodigen om deze woning te komen bekijken." Eén van de vrijwilligers die de bezoekers van de woning te woord kunnen staan is Gerard Groenouwe. Hij wijst naar het doorkoppelen van verlengsnoeren. Groenouwe: "Als vrijwilliger op de Hoge Weide kom ik wel op de kamers. Ik kom die situatie aldaar ook wel eens tegen en wijs dan op het gevaar ervan. Door teveel apparatuur dat zo op uiteindelijk één snoer is verbonden wordt de snoer oververhit en veroorzaakt brand. "In de woning zijn veel onveilige en brandgevaarlijke situaties nagemaakt, onder meer een laptop dat op bed ligt en opgeladen wordt tot een strijkbout dat op een onverwachts moment een schroeiplek veroorzaakt. Er is onder meer informatie over brandmelders en koolmonoxidemelders. Bij binnenkomst van De Hoge Weide betreft het de eerste woning aan de linker kant. Zo'n vijftien vrijwilligers van de Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé en de Stichting Welzijn Lochem rouleren met regelmaat om iedereen van maandag tot en met vrijdag van 13.30 tot 16.00 uur te woord te staan. Aanmelden is niet nodig. Buiten deze openingstijden zijn groepen op afspraak. E-mailadres: bvl@vnog.nl

Meer berichten

Shopbox