Sjef van Hoorn reageerde bescheiden:" Noem mij geen havenmeester, ik ben een terreinbeheerder." (Foto: Arjen Dieperink)
Sjef van Hoorn reageerde bescheiden:" Noem mij geen havenmeester, ik ben een terreinbeheerder." (Foto: Arjen Dieperink) (Foto: )

Van Hoorn zorgt voor plezierhaven

"Ach noem mij geen havenmeester, ik ben eerder terreinbeheerder", reageert Sjef van Hoorn. De gepensioneerde Sjef van Hoorn begon in 2016, kort na de pensionering met het onderhouden van de plezierhaven bij de overstort van de Berkel naar het Twentekanaal. Waarom begon hij daar en wat is er in drie jaar gebeurd?

Door Arjen Dieperink

LOCHEM - Rustig zit Sjef van Hoorn in zijn kopje koffie te roeren toen hij de eerste vraag over de plezierhaven kreeg, "Tja, waarom ben ik ermee begonnen. Nou zelf wil ik geen boot. Ik heb wel eens een keer met een vrachtschip meegevaren van Lochem naar de Maasvlakte. Het duurde drie dagen heen en drie dagen terug. Na zes dagen vaart was ik blij dat ik weer Lochemse bodem onder mijn benen had. Een leuke ervaring, maar varen is niet aan mij besteed." Waarom zet hij zich toch in voor de plezierhaven? Sjef keek lachend: "Ach , Lochem heeft zo veel moois te bieden, kijk naar de grachten. Het zou prachtig zijn indien een gedeelte van de Graaf Ottoweg dat vroeger gracht is geweest, weer hersteld zou worden. Idem ten aanzien van de Belvédère op de Lochemseberg. Lochem is een prachtige stad, er is zoveel meer te behalen. Daar zet ik mij voor in. Dit geldt ook voor de plezierhaven." aldus Van Hoorn.

De plezierhaven is zo'n vijfentwintig jaar geleden aangelegd in de overstort van de Berkel in het Twentekanaal (aangelegd in 1965). Door Geverink waar Van Hoorn bij zijn werkgever, gemeente Lochem, altijd plezierig mee heeft samengewerkt besloot de Lochemer om zich na zijn werkzame leven in te zetten voor de plezierhaven. Sjef: "Ik krijg best wel veel steun uit de gemeenschap. Zelf ben ik eerst de waterkanten, zij het met beleid, gaan maaien. Hier en daar heb ik toegang gecreëerd voor de vissers door het hoge gras en andere planten." Sjef wijst, aangekomen in de haven, de plekken aan. " Kijk daar word ik boos om." Kort daarna pakt hij een blikje op en later een petfles. "Aan deze kant heb ik twee plasticcontainers staan en ook aan de overkant van de haven. Men behoeft dit niet op de grond te gooien, die kuil", wijzend richting het punt, " laat ik bewust liggen, op deze manier rem je de snelheid van de auto's van diegene die hier willen zijn. Ik heb ook enkele notenbomen geplaatst. Ik hoop dat ik de leeftijd heb om het te zien op te groeien." Sjef van Hoorn kijkt ondertussen over 'zijn haven" heen die plek biedt aan zo'n circa vijftien boten. Kort voor het interview werd hij gebeld door een schipper die er wil aanmeren. "Hij is er nog niet," reageert Sjef.

Van Hoorn is tevens bij de VVV Lochem aangesloten en staat er vermeld als contactpersoon. Zijn inzet zorgt ervoor dat de haven weer goed bij ligt. Van Hoorn: "De gemeente zorgt er wel voor dat de aanlegsteiger gerepareerd wordt, het is meer lapwerk." Sjef wijst naar een reparatieplek. "Kijk, hier heb ik zaad gezaaid voor de bijtjes, het geheel geeft een mooi beeld, verderop heb ik linten gespannen waar de processierupsen zijn. Dankzij Sjef, heeft de Lochemse plezierhaven nog toekomst.

Meer berichten