Afbeelding

Wat doet een (social) mediabureau?

Algemeen

Binnen de marketing en reclamebranche is het mediabureau een zeer bekend fenomeen. Maar wat doet een mediabureau precies en welke competenties of performancedoelstellingen worden er gesteld? Wat maakt een mediabureau goed? We vroegen het aan One Media, een strategisch en leuk mediabureau uit Amsterdam.

Een mediabureau is kortgezegd een adviesbureau en bemiddelaar voor media gerelateerde zaken. Denk hierbij aan de inzet van communicatie, media en reclame middelen. Het doel van een mediabureau is zoveel mogelijk relevant bereik voor haar adverteerders te genereren voor de best mogelijke prijs. 

Wanneer je als adverteerder opzoek gaat naar mediaruimte, kom je talloze mogelijkheden tegen. Billboardreclame, radioreclame, televisiereclame en natuurlijk online reclame via social media en Google Adwords. Het hangt nogal af van je doelgroep welk medium het meest geschikt is. Soms zet een mediabureau daarom testcampagnes op, om zodoende een strategie voor de uiteindelijke marketingcampagne te ontwikkelen. 

Meerwaarde van een media bureau
Dit geeft ook meteen de meerwaarde aan van een mediabureau. Omdat het voor meerdere adverteerders werkt, weten mediabureaus ook veel beter welke mogelijkheden er zijn. Of men heeft voor een andere adverteerder in een overlappend segment al de nodige kennis opgebouwd. Als nieuwe adverteerder lift je dan mee op de eerder opgedane insights.

Omdat mediaruimte duur kan zijn, is een goed strategisch advies vaak goedkoper dan zelf het wiel uitvinden, doordat je eerst veel waste hebt om allemaal expirimenten uit te voeren. Of je weet als adverteerder niet hoe je het voordeligst kunt experimenteren met reclame. Daarnaast kunnen sommige mediabureaus extra kortingen bedingen, al stappen steeds meer exploitanten van dit verkoopmodel af. 

Van full service tot social mediabureau 
Onder de mediabureaus heb je overigens ook nog verschillende soorten dienstverleners. Zo is er het full service mediabureau, die zoveel mogelijk mediaservices aanbiedt, en meer gespecialiseerde bureaus zoals het online marketingbureau of het social mediabureau. Deze zijn meer gericht op bijvoorbeeld Adword campagnes of social media campagnes, in plaats van de complete mediamix. 

Vooral jonge e-commerce bedrijven houden van online marketing campagnes. Deze hebben als voordeel dat direct kan worden gemeten wat de ROI is, wat men terugverdiend met de investering. Dit is lastiger te meten met meer traditionele vormen van adverteren, zoals in de krant of via televisie of radiocommercials. Vandaar dat er bedrijven zijn die zich alleen op die tak van sport richten, omdat er vele bedrijven zijn die om de bovengenoemde redenen niet druk maken om traditionelere marketing. 

360 graden mediastrategie
Toch kan het verstandig zijn om de 360 graden van een full service media bureau te implementeren. Er zijn namelijk bedrijven die pas echt winst gingen maken toen televisiereclame werd toegevoegd aan de mediastrategie. En uiteraard zijn er ook op het gebied van radio en televisiereclame methoden om tegen een beperkte investering te kunnen testen. Zo weet je zeker of je als bedrijf geen belangrijke kansen laat liggen.

Dit artikel wordt u aangeboden door Onemedia. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant