Kwart van alle Europese laadpalen voor elektrische auto’s te vinden in Nederland

Nederland heeft maar liefst 25,4 procent van alle laadpalen in Europa. Driekwart van alle laadpalen voor de elektrische auto’s op het continent staan in ons land, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De rest is dus verdeeld over alle andere deelstaten van de Europese Unie. Bovendien blijkt dat het aantal laadpalen in de EU onvoldoende groeit als je het vergelijkt met het aantal elektrische auto’s, wat juist snel en hard aan het stijgen is. Dit wordt gemeld door autofabrikantenkoepel ACEA, wat het nieuws publiceerde in de tweede editie van ‘Making the Transition to Zero-Emission Mobility’. Dit is een jaarlijkse studie van het bedrijf waarin ze de vooruitgang van dit gebied onderzoeken. 

110 procent in drie jaar 
Bovendien blijkt uit het nieuwe verslag van ACEA dat de verkoop van auto’s die elektrisch aangedreven zijn in de Europese Unie de afgelopen drie jaar met maar liefst 110 procent gestegen is. In principe zou het aantal oplaadpunten met dezelfde percentage moeten stijgen, maar dit blijkt niet het geval te zijn. In dezelfde periode is dit aantal namelijk met slechts 58 procent gestegen, waardoor er nog altijd minder dan 200 duizend laadpunten voor de elektrische auto’s zijn te vinden in Europa. Dit toont dus aan dat de investeringen in infrastructuur geen gelijke tred houden met de gestegen verkoop van elektrisch aangedreven voertuigen. Volgens Eric-Mark Huitema, de directeur-generaal van ACEA, is dit potentieel erg gevaarlijk. Binnenkort zal er namelijk een punt komen waarop de groei van het aantal elektrische auto’s zal stokken. Dit komt doordat er simpelweg niet genoeg laadpunten of snelladers beschikbaar zijn.

Amper snelladers
Bovendien toont de analyse van ACEA aan dat er op dit moment relatief weinig snelladers beschikbaar zijn in de Europese Unie. Slechts 1 op de 7 laadpunten is namelijk een snellader, om precies te zijn is dit aantal bijna 30 duizend. Snelladers zijn geschikt voor het snel opladen van een elektrische auto, dus ook een huurauto van EasyTerra. Normale punten met een capaciteit van minder dan 22 kW zijn dus de overgrote meerderheid met ruim 170 duizend. De elektrische voertuigen die je huurt bij autohuur Amsterdam kunnen hier dus wel gebruik van maken, maar niet alle normale laadpunten zijn even goed. Dit zijn regelmatig namelijk stopcontacten met een lage capaciteit waardoor ze voertuigen niet met een aanvaardbare snelheid op kunnen laden. 

Ongelijk verdeeld
Daarnaast is dus ook duidelijk te zien dat de bestaande infrastructuur ongelijk verdeeld is over de Europese Unie. Zo zijn vier landen al goed voor meer dan 75 procent van alle elektrische laadpunten, waarbij Nederland dus nog altijd de koploper is. Zo vind je in Excel ook al een oplaadpunt voor elektrische auto’s. Nederland heeft zelfs meer dan duizend keer meer oplaadpunten dan Cyprus, wat het land met de minste infrastructuur is met 38 elektrische laadpunten. Ook in andere Europese landen zijn nog heel weinig oplaadpunten geplaatst. Zo vind je in Griekenland, Malta en Bulgarije respectievelijk maar 61, 102 en 135. Ter vergelijking: in Nederland zijn er zo’n 50 duizend laadpunten voor elektrische auto’s in gebruik. 

Dit artikel wordt u aangeboden door Easyterra. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden