Lochem werkt aan systeem met parkeersensoren

LOCHEM - De parkeerterreinen Graafschapterrein en Mauritsweg in Lochem krijgen op termijn mogelijk een systeem met parkeersensoren. Daardoor kan bezoekers worden getoond waar nog vrije plaatsen zijn. Het systeem maakt het, op plaatsen waar een maximale parkeerduur geldt, ook mogelijk om te handhaven. Dit blijkt uit het Mobiliteitsplan van de gemeente.

Door Henri Bruntink

De randen van stadscentra, zoals die van Lochem, hebben meestal wel voldoende parkeerplaatsen maar op piekmomenten is het vaak lastig om een vrije plek te vinden. En bezoekers die de stad niet kennen weten vaak helemaal niet waar parkeerplaatsen te vinden zijn. Technische oplossingen zijn vaak duur en niet rendabel, zekers als parkeren gratis is, zoals in Lochem.

Vrije plaatsen
Parkeersensoren zijn een relatief goedkope oplossing. Deze worden aangebracht op alle parkeerplekken van de gekozen terreinen. De sensoren maakt gebruik van een infrarood oog, een magnetisch veld en een speciaal detectie-algoritme. De informatie over vrije parkeerplaatsen wordt aangegeven op dynamische verwijsborden, maar kan ook gemakkelijk worden gekoppeld aan navigatiesystemen en apps.

De gedachte is dat een goed werkend systeem het aantal verkeersbewegingen vermindert en parkeren op ongewenste plekken tegengaat. Nedap uit Groenlo heeft een systeem met sensoren ontwikkeld. Onder meer in Apeldoorn wordt er al gebruik van gemaakt. Daar wordt het onder meer gebruikt om te voorkomen dat vrachtwagens langdurig parkeren op plekken.

Verwijzen
Bezoekers die niet bekend zijn met de verkeerssituatie en parkeermogelijkheden laten zich graag verwijzen naar een parkeerplek, zo is het idee. Dichtbij het centrum parkeren is de wens van de meeste bezoekers. Op het Graafschapterrein komen veel mensen specifiek voor de supermarkten aldaar. Die laten zich niet verwijzen naar een andere plek. Maar voor bezoekers van de binnenstad maakt het niet veel uit of ze daar of aan de Mauritsweg parkeren. Een goed werkend systeem kan de druk op het Graafschapterrein verminderen.

Het systeem verzameld data over de parkeerplek en niet over de voertuigen die daar geparkeerd worden. De data kan inzicht gegeven in de bezettingsgraad van parkeerterreinen en de parkeerduur. En het is geschikt voor handhavingsdoeleinden. Zo kan gemakkelijk worden geconstateerd of een voertuig de maximale parkeerduur overschrijdt. Of de invoering van het systeem gevolgen heeft voor het gebruik van de parkeerschijf is nog onbekend.

Kosten
De kosten van het systeem worden momenteel in samenwerking met de Cleantech Regio berekend. Het wordt mogelijk ingevoerd/aangekocht in samenwerking met andere gemeenten.

Invoering wordt in Lochem niet voor 2024 verwacht. Voor dit jaar is 7000 euro uitgetrokken voor onderzoek en voorbereidend werk.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden