De Melktap stroomt langzamerhand vol. Foto: Rob Stevens
De Melktap stroomt langzamerhand vol. Foto: Rob Stevens

Infoavond in De Melktap over ‘Onze Nettelhorsterweg’

Maatschappij

GEESTEREN - De firma Heijmans is onlangs gestart met de eerste fase van de reconstructie van de N825, beter bekend als de Nettelhorsterweg. Donderdag was er een informatieavond over de voortgang van dit project georganiseerd door Heijmans, de provincie en het burgerinitiatief De Slimste Weg. Op een druilerige donkere avond in De Melktap in Geesteren.

Door Rob Stevens

Michiel Wouters is projectmanager bij Heijmans. Hij trapt af met de bedoeling van het omvangrijke project dat bij moet dragen aan een veiliger en betere aansluiting tussen de Achterhoek en de A1, de verbindende verkeersader tussen oost en west Nederland. In dat kader worden de N825 (Nettelhorsterweg) en de N346 (Goorse weg) gereconstrueerd. Een nieuwe brug over het Twentekanaal in het verlengde van de N825 maakt ook onderdeel uit van het project.

Veiligheid en duurzaamheid zijn belangrijke aandachtpunten bij de reconstructie. Dat is ongetwijfeld ook het resultaat van de inbreng van het burgerinitiatief De Slimste Weg. De laatste groepering is niet toevallig betrokken geweest bij de keuze van de aannemer. Net als haar betrokkenheid bij de voorbereiding van de reconstructie samen met Heijmans, de provincie en lokale bestuurders.

De samenwerking heeft geresulteerd in allerlei innovatieve, duurzame, veiliger, kleinere en grotere aanpassingen in het project. Ter hoogte van de Broekstraat, veel gebruikt door leerlingen van de basisschool Nettelhorst, komt bijvoorbeeld een middengeleider. Met een knik in de overgang waardoor gebruikers min of meer gedwongen richting de tegemoetkomende verkeersstroom kijken. Verder wordt veel materiaal hergebruikt: voor beton, bruggen, kunstwerken, et cetera. Waar mogelijk wordt elektrisch aangedreven en dus stiller materieel ingezet. Whisstones en Whiswall’s zijn bermconstructies die het lawaai van autobanden ‘opvangen’. Een brug zonder voegen in het wegdek geeft minder geluidsoverlast.

Maar het draait niet alleen om techniek. Mirjan Koldewij uit Eibergen maakt zes meter hoge grote silhouetten van staal van markante personen en dieren uit de omgeving. Ze ‘verbeeldt’ zo symbolisch de identiteit van het gebied. Met bijvoorbeeld de man Willy, vrouw Annie en het kind Livia dat de toekomst in handen heeft. Maar ook met koe Mina en paard Verdi.

Onderdeel van het project is ook de natuurlijke inpassing van het (voormalige) landgoed Nettelhorst. Een doorkijk via een kunstwerk geeft zicht op de ruïne aldaar en een indruk hoe deze deel uitmaakte van de contouren van het kasteel uit 1200. Hectometerpaaltjes in de vorm van oormerken verwijzen naar het vervoer van melk over ‘de melkweg’ N82. Leerlingen van het Saxion werden betrokken bij het verzinnen van allerlei veilige toepassingen. Drie van hen presenteren donderdag de documentaire over het project en een VR-bril waarmee de oversteek bij de Broekstraat kan worden ervaren.

Tijdens het project zullen gebruikers van de weg en aanwonenden ongetwijfeld bij tijd en wijle last hebben van de werkzaamheden. In de eerste fase wordt begin mei de Goorse weg afgesloten en het verkeer dan omgeleid via de Nettelhorsterweg over Neede en Diepenheim. Eind augustus wordt de Nettelhorsterweg afgesloten voor het verkeer. Fietsverkeer zal van de werkzaamheden minder last hebben. In het begin zullen veel verkeersregelaars worden ingezet. Woningen in het gebied blijven uiteraard bereikbaar. Alternatieve routes worden met borden goed aangegeven.

De voorbereiding van het project kende een lange periode van overleg met allerlei stakeholders. Hans Leeflang is van ‘De Slimste Weg’, het burgerinitiatief. Hij eindigt op een vraag uit de zaal van een buurtbewoner met: “We zijn nog niet klaar. U kunt zich nog aansluiten bij ons. Hoe meer betrokkenen, des te meer het ‘onze weg’ wordt.”

Op de website van de provincie (www.gelderland.nl/wegwerkzaamheden/n825-lochem-borculo) is informatie over de reconstructie te vinden.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant