Vlnr: Michiel Schoenmakers (webmaster LochemEnergie), de studenten Leopold Barasch, Eli Dadema, Grace Bolivar, directeur Bob Duindam van LochemEnergie en studente Silke Koekoek. Foto: Henri Bruntink

Vlnr: Michiel Schoenmakers (webmaster LochemEnergie), de studenten Leopold Barasch, Eli Dadema, Grace Bolivar, directeur Bob Duindam van LochemEnergie en studente Silke Koekoek. Foto: Henri Bruntink

Henri Bruntink

Studenten helpen LochemEnergie bij connectie met jongeren

Algemeen

LOCHEM/GORSSEL - De kans is groot dat LochemEnergie zich volgend jaar met een flitsende stand presenteert op het festival Mañana Mañana in Laren. De organisatie wil graag in contact komen met jongeren, als lid en als vrijwilliger, en heeft geen idee hoe dat moet. Daarom werd aan studenten van de hogeschool Windesheim gevraagd om met ideeën te komen. Daarbij kwam onder meer de presentatie op Mañana Mañana uit de bus.

Door Henri Bruntink

Vier eerstejaars studenten van de studierichting global project and change management presenteerden hun ideeën eind vorige week aan bestuurders van LochemEnergie. Dat ging volledig in de Engelse taal, want een van de studenten komt uit Spanje en aan een ader is een naar Duitsland geëmigreerde Amerikaan. Er werkt ook nog een tweede groep studenten van Windesheim aan de opdracht. Zij richten zich meer op ICT en zullen hun ideeën op een later moment ontvouwen.

Doelgroep
Directeur Bob Duindam van LochemEnergie zei in een inleiding dat verreweg de meeste leden en vrijwilligers van de organisatie op gevorderde leeftijd zijn. Meer diversiteit is wenselijk en dus wordt de aandacht gevestigd op jongeren en jonge gezinnen (18-28 jaar). Samen met veel verzet tegen duurzame ontwikkelingen is dat de grootste uitdaging van de energiecoöperatie. Duindam: “We hebben zelf geen idee hoe we het moeten aanpakken. Daarom schakelen we jongeren in die ons op weg helpen.”

De studenten kwamen met het idee om volgend jaar tijdens Mañana Mañana flink uit te pakken. Dat moet via een pop-up-stand die alleen al qua ontwerp de aandacht trekt. Van daaruit moet worden gewerkt aan het interesseren van jongeren voor LochemEnergie, maar ook aan bewustwording in het algemeen. De studenten, die nog moeten beginnen aan de echte uitwerking van het idee, werden tijdens de presentatie door bestuursleden van LochemEnergie al voorzien van de nodige denkrichtingen.

Sprekers
Een stand kan het centrale punt op het festival zijn, met bijvoorbeeld een model van een duurzame woning, een ideeënbus, een prijsvraag en informatiemateriaal. Op het festivalterrein kan worden geflyerd en in gesprek worden gegaan met jongeren. Op het festival is ook altijd een podium voor sprekers. LochemEnergie kan de organisatie aanbieden om een aantal van die sprekers te leveren. Dat moeten uiteraard mensen zijn die jongeren aanspreken. Ook de inzet van een theatergroep, die zich met de thema’s klimaat en energie, bezighoudt werd genoemd. Er werd ook gefilosofeerd over een jongerenlidmaatschap.

Het festival op landgoed Oolde bood tijdens de editie van 2023 de mogelijkheid om gratis ‘buurt te maken’ een alle inwoners van de gemeente Lochem. Daar maakten duizenden mensen gebruik van. Als deze kans volgend jaar opnieuw wordt geboden, is dit een mooie kans om alle leden van LochemEnergie actief uit te nodigen om te komen. Om de stand te laten zien en om de contacten aan te halen.

Draagvlak
LochemEnergie is onder meer benieuwd naar de opvatting van jongeren over de energietransitie in het algemeen en over windturbines in het bijzonder. Windmolens kunnen volgens de organisatie een grote bijdrage leveren aan het halen van de lokale en regionale doelstellingen. En hoewel een kleine meerderheid van de Nederlanders, volgens cijfers van het CBS, voor windenergie op zowel zee als land zegt te zijn, ziet slechts 5 procent het zitten om een turbine in de eigen ‘achtertuin’ te hebben. Het draagvlak lijkt eerder af dan toe te nemen.

De studenten gaan, deels met behulp van andere studierichtingen, tot februari werken aan de vormgeving van onder meer de stand en het drukwerk. Als het aan LochemEnergie ligt ontstaat er zo een soort van speciaal op jongeren gerichte huisstijl die gebruikt wordt in de aanloop naar het festival in advertenties, posters en op sociale media. Wat dat laatste betreft wordt ook nog het een en ander verwacht van de tweede groep studenten die de ideeën nog moet ontvouwen.

Het plan is nog niet gedeeld met de organisatie van Mañana Mañana. Dat gaat op korte termijn gebeuren. Het festival staat gepland voor 6 tot en met 9 juni 2024.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant