Willy Alferink (rechts) en zijn partner Tejo de Haan kort na het winnen van de eerste prijs tijdens de Nationale Kunstdagen. Foto: Almichael Fraay
Willy Alferink (rechts) en zijn partner Tejo de Haan kort na het winnen van de eerste prijs tijdens de Nationale Kunstdagen. Foto: Almichael Fraay

Scheppingsdrang brengt kunstenaar Willy Alferink erkenning

LOCHEM - “Ik heb een grenzeloze scheppingsdrang en wil mensen graag verrassen, verwonderen en verbazen. Als dat lukt is mijn missie geslaagd.” Aan het woord is de Lochemse kunstenaar Willy Alferink. Onlangs viel hij zelf in verbazing, toen hij hoorde dat hij tijdens de Nationale Kunstdagen in Gorinchem de eerste prijs had behaald. “Ik wist even niet wat ik moet zeggen”, zo zegt de doorgaans goed van de tongriem gesneden maker van ‘porselijm-kunst’.

Door Henri Bruntink

Hoge verwachtingen had hij niet van zijn deelname aan de Nationale Kunstdagen. Daar huren 185 kunstenaars een stand, waar ze hun werk laten zien. Het gaat om zowel professionele- als amateurkunstenaars. Wel gaat er een soort van ballotage vooraf aan de selectie wie er uiteindelijk mee mag doen. Willy Alferink rekent zich, ondanks de hoge standaard die hij hanteert, niet tot de professionals. “Ik hoef er niet van te leven”, is hiervoor zijn verklaring.

Aandacht
Zijn werk trekt de aandacht en dat moet ook tijdens de genoemde Kunstdagen zijn gebeurd. Niet voor niets kreeg hij de meeste stemmen van de rond e 2000 bezoekers, terwijl er ook een 10-koppige vakjury actief was. Van dat laatste heeft Alferink overigens niets gemerkt. De sculpturen van porselein knallen de kijker, zeker bij de juiste presentatie, tegemoet. Door zowel vorm als kleur. “Veel mensen maken de vergelijking met Venetiaanse maskers en dat klopt wel een beetje”, zegt de kunstenaar in zijn woning met atelier in de wijk Molengronden.

Een andere veelgehoorde vergelijking, dat het om ‘mozaïek’ zou gaan, doet hem echter te kort. “Mijn werk is veel fijner van structuur. Ik werk met soms miniscule stukjes porselein om de juiste vormen te bereiken. En bij mozaïek zijn de voegen meestal breder. Ik probeer die steeds kleiner te maken, tot je ze bijna niet meer ziet”, legt hij uit.

‘Boetseren’
Een sculptuur begint met ‘boetseren’ van polystyreen, een soort piepschuim. Daarover heen gaat glasvezeldoek, een laag kunsthars en er is sprake van een paar geheime materialen. De zo verkregen vorm wordt beplakt met stukjes porselein, vandaar de term ‘porselijmen’. In zijn werkruimte demonstreert Alferink hoe enorm klein die stukjes vaak zijn. Dat vraagt ook om minimale hoeveelheid montagekit, die derhalve uit een injectiespuit komt. De stukjes porselein worden op maat geknipt met een tang. Detail: in de werkruimte ligt een stapeltje pleisters klaar, want het gaat om vaak vlijmscherpe randjes.

Het atelier staat vol met kisten met scherven. “Alle porselein dat ik gebruik is afkomstig van serviesgoed uit kringloopwinkels. Bij 2Switch in Lochem kennen ze me inmiddels. Ze bewaren daar vaak spullen voor mij. Ik gebruik niets anders dan porselein.” Naast veel wit en (Delfts)blauw zijn er veel andere kleuren beschikbaar. In de sculpturen zijn fragmenten van vogels en bloemen van de oorspronkelijke serviesdecoraties vaak terug te vinden. Na het beplakken wordt het oppervlak gevoegd en gepoetst tot een stralend eindresultaat.

Perfectionist
Willy Alferink voegt aan elk werk drie porseleinen oortjes (van theekopjes) toe en ook de initialen W.A. worden subtiel in porselein vormgegeven. Hij noemt zichzelf een perfectionist. Als voorbeeld noemt hij de ogen van een sculptuur. “Die moeten spreken. Als ze me niet aanstaat begin ik als het moet wel vijf keer opnieuw”, zo zegt hij. En lachend: “Je hebt hier veel geduld voor nodig en dat heb ik toevallig.”

Voordat Alferink met zijn partner Tejo de Haan in Lochem neerstreek was hij een bekende verschijning in zijn geboortedorp Heeten. Daar was hij 40 jaar het gezicht van een typische dorpswinkel waar je (bijna) alles kon kopen. Dat ging van vogelzaad tot speelgoed en van huishoudelijke apparaten tot postagentschap. Het was het levenswerk van zijn ouders.

Lochem
In januari 2013 stopten Willy en Tejo met werken en in 2015 werd de zaak verkocht. Voor Lochem werd op de eerste plaats gekozen voor de woning aan de Weidemolenlaan die te koop stond. Met drie verdiepingen en een voor- en achtertuin. “Ik zocht enige anonimiteit buiten Heeten maar ook weer niet de ver weg, want ik kan niet zonder mijn familie. Lochem bleek ook in andere opzichten een goede keuze. We hebben het hier erg naar ons zin”, zo klinkt het.

De eerste prijs die hij tijdens de Nationale Kunstdagen behaalde leverde een gratis stand op tijdens een van de volgende edities én een afbeelding van zijn werk in het prestigieuze Jaarboek Kunstenaar 2022 of 20223, ter waarde van ruim 900 euro.

Verfijnd
Eerder kwam Willy Alferink in de belangstelling te staan door een schilderij van, toen nog, Koningin Beatrix. Dat heeft onder meer in Paleis ‘t Loo en Paleis Soestdijk gehangen. Het werk was één van de vele inzendingen voor ‘Beeld van Beatrix’ en hoorde bij de 65 uiteindelijke winnaars. Het schilderen is inmiddels op de achtergrond geraakt nadat hij zo’n 6 jaar geleden het porselein ‘ontdekte’. De eerste inspiratie hiervoor deed hij op tijdens een expositie in Epse van werk van Paul Reimert. De techniek die hij daar zag heeft hij echter - letterlijk - verfijnd.

Veel van zijn eerdere schilderijen zijn nu voor gereduceerde prijzen te koop. Tot eind maart is werk van Willy Alferink te zien in galerie Tom Lucassen in Ommen. En, als het weer mag, wil hij thuis weer mensen ontvangen tijdens ‘Galerie aan huis’. Als het zo ver is, worden deze aangekondigd op de website.


willyalferink.nl

kunstenaarsonline.nl

tomlucassen.nl

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden