Peter Groot Kormelink met Splitsing in Nederland Muziekland. Screenshot clip Wind en Zeilen
Peter Groot Kormelink met Splitsing in Nederland Muziekland. Screenshot clip Wind en Zeilen

De plaat en zijn verhaal; Peter Groot Kormelink (Splitsing) over ‘Wind en Zeilen’

Muziek

‘Wij waren bij het horen van de mix eigenlijk helemaal niet zo enthousiast’

Door Henri Walterbos

GROENLO/ACHTERHOEK - De lentezon doet zijn werk. Gezichten komen uit winterplooien, mondhoeken staan weer wat vaker en langer omhoog. Uit de radio klinken liedjes weer vrolijker. Sommige liederen komen ieder jaar weer voorbij zodra het eerste lentezonnetje tevoorschijn komt. Zo ook ‘Wind en Zeilen’ van Splitsing, met zanger Peter Groot Kormelink, geboren en getogen in Groenlo, eveneens schrijver van het lied.

Zonvakantie
‘Wind en Zeilen’ is de tweede single van het debuutalbum ‘Tijd genoeg’, dat in juli 1985 werd uitgebracht. “Het lied gaat over een man die geen behoefte heeft aan een zonvakantie in het buitenland, maar liever aan de Noordzee wil genieten van het Nederlandse zomerweer,” meldt Wikipedia. “In Nederland werd de plaat door DJ Frits Spits verkozen tot Steunplaat op Hilversum 3 en werd zodoende een radiohit. Desondanks bereikte de plaat de Top 40 niet. De plaat bereikte wél de 50ste positie in de Nationale Hitparade en de 39ste positie in de TROS Top 50. Van 2000 tot en met 2005 stond ‘Wind en Zeilen’ in de Top 2000. Twee andere klassiekers van Splitsing zijn ‘Een zomer lang’ uit 1986 en ‘Recht uit het hart’ uit 1987. Beiden geen Hitparadehit maar wederom wel radiohits. Nog steeds komen ze voorbij op de vaderlandse radiostations.

Groningen
“Het was in de begintijd van mijn leven als liedjesschrijver,” kijkt Peter terug. “Ik droomde en verzon alles wat ik maar interessant genoeg vond om een nummer over te schrijven. Er gaat een verhaal aan ‘Wind en Zeilen’ vooraf. Ik woonde toen al in Groningen. We stelden als band nog niet veel voor. We kregen van de gemeente de vraag of we een nummer wilden schrijven voor de jeugd in Groningen die dat jaar niet op vakantie zou. De gemeente had allerlei activiteiten georganiseerd en wilde daar middels een lied aandacht voor vragen. Dat project heette ‘Paspoort’. Ik schreef toen ‘Paspoort’, open de grenzen van je eigen stad! Dat liedje vond men erg goed geslaagd en wij eigenlijk ook wel. Ik heb toen de basisgedachte gehouden maar een nieuwe tekst geschreven die wat meer landelijk georiënteerd was. Aangezien ik druk aan het surfen was geslagen in die periode ontstond het Wind en Zeilen-idee. Dat leek me wel wat, en zo geschiedde.”
(Tekst gaat verder onder de video)


Het inzingen van het lied herinnert Peter zich nog goed. “We waren in de studio in Heemstede om een heel album op te nemen. Wijlen Coen van Vrijberghe de Coningh, bij het grote publiek vooral bekend als Johnnie Flodder uit de tv-serie ‘Flodder’ en de bioscoopfilm Flodder 3, was onze producer. Een bijzondere tijd en heel erg opwindend allemaal. We gingen het dan toch maken met ons bandje. Op de dag dat ‘Wind en Zeilen’ aan de beurt was om in te zingen voelde ik mij wat verkouden, dus ik kneep ‘m, en dacht ‘als dat maar goed komt.’ Ik ben toen die ochtend naar het strand gereden voor een ferme wandeling en heb mijn keel en neus een flink aantal malen met Noordzeewater gespoeld. Ik denk dat dat nog steeds is te horen. Let ook op die enorme uithaal aan het eind. Eigenlijk kon ik die noot niet goed halen, maar waarschijnlijk is die daarom legendarisch geworden. Alle meters in het rood. En Coen was er bijzonder content mee. Zijn favoriete seconde in dit nummer.”

Trots
Wat de kracht van het lied is, durft Peter niet te zeggen. “Dat moet je eigenlijk niet aan mij vragen. Muzikanten blijven altijd kritisch op wat ze maken, dus ik blijf nog steeds van alles horen. Bovendien is de bijdrage van Coen aan dit nummer enorm. Wij waren bij het horen van de mix eigenlijk helemaal niet zo enthousiast. We hadden het toch wat anders in het hoofd. Het wordt en werd veel vergeleken met de sound van Duran Duran. Dat was zeker niet ons of mijn voorbeeld in die tijd. Wel Phil Collins die nog niet zo heel lang succes had met ‘In the air tonight’. Die drumsound van Collins in Coens versie is de basis van het geluid van ‘Wind en Zeilen’. Met terugwerkende kracht moet ik erkennen dat de weidsheid wel heel erg past bij het gevoel van dit nummer.”

Dat het lied de tand des tijds goed doorstaan heeft en tijdloos blijkt, doet hem deugd. “Laten we zeggen dat het nummer, nu ik het zo vaak op de radio, in winkelcentra, op feesten, kermissen, in het buitenland, en waar al niet, heb gehoord, gek genoeg bijna net zoveel van iedereen is als van mij. Het voelt niet eens meer alsof ik dat liedje ooit bedacht en geschreven heb. Het is gemeengoed geworden. Daar ben ik dan wel weer heel erg trots op. Net als op mijn gifgroene blouse op TV en live die zoveel aandacht kreeg in de pers.”

Jazzpolitie
In 1988 hield Splitsing op te bestaan. Groot Kormelink en Herman Grimme (ook Splitsing) vormden een jaar of twee later de groep Jazzpolitie, die een grote hit had met ‘Liefdesliedjes’ (1993). In 2015 bracht de oud-Grollenaar als uitvoerende het prachtige album ‘Weerkommen’ uit, in het Achterhoeks, met teksten rechtsreeks uit zijn hart. Met onder meer het Achterhoekse volkslied ‘Dat land, dee leu’. Anno 2022 is Peter vooral uitvoerend producent en eigenaar van Peter Groot Kormelink Producties (PGK Events.nl) dat voorstellingen maakt die in Nederlandse theaters staan, waaronder Top 2000 LIVE, Legendary Albums LIVE, Soul Sisters, Het Bowie Concert en The Sound of Musicals.

Achterhoek
Nog regelmatig is Peter in de Achterhoek en Groenlo te vinden. “Dat blijft trekken, gaat nooit meer over. Heerlijk om hier weer heen te rijden en de eerste woorden weer te horen. Ongelooflijk hoe goed je dat tot in de vezels van je lijf voelt. Dat taaltje. De bijbehorende grappen en hoe bijzonder dat, alhoewel het dialect helaas veel minder wordt gesproken, het Achterhoekse accent nog volop aanwezig is. Hoe leg je dat uit, dat je mensen die je nog nooit hebt gezien zo goed kent. Ja hoor, ik geniet daarvan.”

Ook Peter beleefde twee moeilijke coronajaren. “Mijn vrouw en ik zijn beide besmet geweest en ook wel serieus ziek geweest. Wonderwel zijn we er zonder restschade weer uitgekomen. Mijn bedrijf staat er redelijk goed bij maar wat er in mijn netwerk is gebeurd is ronduit verdrietig. Dat is slecht opgevangen en ondersteund. We missen veel mensen die zijn vertrokken naar wat meer vastigheid. Ook het publiek blijft jammer genoeg thuis. Dat is een drama. Vooral dat laatste. Kom op mensen. Kom weer gauw terug naar al die prachtige dingen die plaatsvinden in jullie theaters in Winterwijk, Zutphen, Lochem en Doetinchem.”

Peter kijkt positief vooruit, is weer druk met dingen waar hij graag druk mee wil zijn. “Door de afgelopen twee jaar ben ik meer administratief en ‘redden wat er te redden valt’ bezig geweest dan met het maken van nieuwe plannen helaas. Gelukkig kan wat toen niet kon nu wel weer en dus worden nu de voorstellingen gespeeld die eigenlijk voor 2020 en 2021 stonden gepland. Momenteel speelt er een prachtige voorstelling van me, ‘Stayin’ Alive With The Bee Gees’, gemaakt in de Storm in Winterswijk. Mijn eerstvolgende grote uitdaging is ‘Het Bowie Concert’. Een ode aan deze man in echt grote locaties als AFAS Live, Ahoy en meer.” Ook aan nieuwe plannen wordt gewerkt. Vanuit de Achterhoek. “Ik zit nu te schrijven in ons mini-onderkomen in Wiltershaar Kotten. Eens zien of er hier nieuwe plannen omhoog borrelen.”

Peter in de clip bij 'Dat land, dee leu'. Screenshot 'Dat land, dee leu'
Peter met de hoofdrolspelers in de clip 'Boer'n'. Foto: Henri Walterbos
Peter en Achterhoekse Mieke Stemerdink (De Gigantjes) na het inzingen van het duet: 'Wi-j bunt 't verschil'. Eigen foto

Advertenties doorgeplaatst vanuit Berkelbode