Rien Wulffraat, aan de piano, en Margreet van Aanholt oefenen in de studio het Satie-concert. Foto: Arjen Dieperink
Rien Wulffraat, aan de piano, en Margreet van Aanholt oefenen in de studio het Satie-concert. Foto: Arjen Dieperink

Na 2 jaar wachten alsnog Satie-concert

Muziek

LOCHEM - De muziek van componist en pianist Erik Satie staat op 12 juni centraal in het Stadshuus. De Lochemer Rien Wulffraat geeft dan een concert van deze Franse bohemien. De organisatie is in handen van Stichting Dag Lochem in samenwerking met Het Stadshuus.

Door Arjen Dieperink

Twee jaar geleden zou Wulffraat samen met Margreet van Aanholt, die tijdens het spelen tekst en uitleg zou geven over de muziek, het Satie-concert geven. De coronamaatregelen gooiden roet in het eten. Maar op 12 juni gaat het toch gebeuren vanaf 15.00 uur tot circa 16.15 uur. Wulffraat is duidelijk in zijn element. Hij heeft een partituur van Satie op de lessenaar naast zijn piano staan. Het is de oudste partituur die hij bezit. Wulffraat kocht hem tijdens zijn conservatoriumtijd voor tien gulden. “Dat was voor mij als student een groot bedrag”, zegt hij. Op de piano ligt het boekwerk ‘Erik Satie teksten’, met enkele memostrookjes uit het boekwerk stekend. 

Maten
Rien Wulffraat bladert ondertussen door de partituur. “Kijk, in de muziek ken je onder meer maten, dat wordt zo aangegeven.” Hij laat een partituur van een andere componist zien waarin de muziek in maten (blokken) wordt weergegeven. “Satie had eigenlijk schijt aan alles. Ook aan maten. Hier zie je zijn partituur, er wordt helemaal geen enkele maat weergegeven. Ook ontstond in de negentiende eeuw langzamerhand de gewoonte om onder de noten te schrijven, ‘speel vrolijk, speel droevig enzovoort’. Maar ook hier gaat Satie helemaal niet in mee. Hij schrijft hier ‘ik heb geen tabak’, en de volgende paar noten hebben als tekst meegekregen, ‘ik rook gelukkig niet’. Nou met zo’n tekst kun je eigenlijk niets. Eigenlijk moet je het niet willen begrijpen. Dat maakt zijn muziek zo uniek. Luister maar.” Wulffraat gaat achter zijn piano zitten en speelt enkele noten. “Je denkt als je dit hoort: dit is het einde van het stuk, maar dan begint hij plotseling weer ergens anders. Eigenlijk steekt hij zijn middenvinger op naar de klassieke stukken waarbij het publiek op het puntje van de stoel zit te wachten op het einde dat zeer langdradig kan zijn.”

Bekendheid
Bekendheid bij het grote Nederlands publiek kreeg Satie (1866-1925) vooral door de dit jaar overleden Nederlandse dirigent, pianist en componist Reinbert de Leeuw (1938-2020). Vanaf de jaren zeventig vertolkte en propageerde deze muziek van Satie en veel andere onderschatte, moderne componisten. Tijdens het concert zal Margreet van Aanholt tijdens het spelen tekst en uitleg geven over de muziek. Door haar studie aan de kunstacademie heeft de gepensioneerde docent van het Staring College veel kennis over de veranderingen in kunst en de verbintenis met de veranderende stroming inde muziek. De verbintenis van Satie met de veranderingen die begin 1900 plaatsvonden zal zij belichten.

Kaarten voor het concert zijn verkrijgbaar bij boekhandel Lovink en Het Stadshuus.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant